Tegoroczna odsłona ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie” ukierunkowana jest przede wszystkim na aktywizację środowisk lokalnych, zbudowanie szerokiego społecznego frontu sprzeciwu wobec sprzedaży alkoholu osobom małoletnim i koalicji na rzecz ograniczenia dostępności napojów alkoholowych w tej kategorii wiekowej. Celem strategicznym kampanii jest zapobieganie spożywaniu alkoholu przez niepełnoletnich.
- To potrzebna i skuteczna kampania. Ministerstwo Sprawiedliwości od dawna angażuje się w akcje, które mają na celu podniesienie świadomości prawnej obywateli. Dlatego nie wahaliśmy się ani chwili obejmując patronatem także tę kampanię – mówi Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski.
Do tej pory do programu przystąpiło już ponad 230 gmin z całej Polski, które otrzymały ponad 20 tysięcy pakietów edukacyjnych do dystrybucji w sklepach na swoim terenie.
Kampania „Pozory mylą, dowód nie 2011” opiera się na dystrybucji materiałów edukacyjno - informacyjnych do urzędów gmin oraz gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, a za ich pośrednictwem do organizacji społecznych, które mogłyby aktywnie włączyć się realizację programu. W zestawie znajdą się ulotki, plakaty oraz naklejki informujące o tym, że dany punkt nie prowadzi sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, film szkoleniowy edukujący sprzedawców, jak reagować na próby zakupu alkoholu przez małoletnich oraz stosowane przez nich w takich przypadkach sztuczki, a także broszura dla rodziców omawiająca ogromną rolę wychowania w rodzinie w przeciwdziałaniu sięgania po alkohol przez małoletnich. W dotarciu do adresatów kampanii w całej Polsce pomagają funkcjonariusze Policji, którzy monitorują przebieg działań w sklepach.
- Obowiązujące w Polsce przepisy prawa zakazują sprzedaży napojów alkoholowych osobom, które nie ukończyły 18 roku życia. Łamanie tego zakazu jest przestępstwem. Popełniającemu je sprzedawcy, a także właścicielowi sklepu, grozi kara grzywny, orzeczenie przepadku napojów alkoholowych – nawet wówczas, gdy nie są jego własnością - a także odebranie zezwolenia na sprzedaż lub podawanie alkoholu. Należy o tym ciągle przypominać, stąd Policja chętnie włącza się w tego rodzaju kampanie edukacyjne – mówi nadinsp. Waldemar Jarczewski, zastępca Komendanta Głównego Policji.
W ramach kampanii uruchomiona została także infolinia 801 066 366 oraz strona internetowa www.pozorymyla.pl, na której dostępne są wszelkie dokumenty i informacje z nią związane. Gminy i organizacje mogą też za ich pośrednictwem zgłaszać swoje uczestnictwo. Takie zgłoszenie jest ponadto równoznaczne z udziałem w konkursie „Odpowiedzialna Gmina 2011”. W jego ramach wyłonionych zostanie dziesięciu uczestników, którzy kampanię zrealizowali najpełniej, najbardziej kompleksowo i – w szczególności – podejmując własne inicjatywy, wykraczające poza standardowe działania, związane z dystrybucja pakietów edukacyjno-promocyjnych oraz organizacją szkoleń dla sprzedawców i właścicieli sklepów.
Kampania „Pozory mylą, dowód nie 2011” jest również wsparta poprzez liczne działania w mediach.
- Efekty naszych dotychczasowych działań, potwierdzone wynikami niezależnych badań, dowodzą, iż można skutecznie zapobiegać sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Obywatelska edukacja zarówno sprzedawców, jak i świadków prób zakupu napojów alkoholowych przez osoby nieletnie daje rezultaty o ile prowadzona jest systematycznie i w interesujący sposób. Popularność tegorocznej kampanii „Pozory mylą, dowód nie” i przystąpienie
do niej tak dużej liczby gmin świadczy o tym, że ten rodzaj edukacji trafia
do adresatów – mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu ZPPP Browary Polskie.
Źródło: Informacja prasowa
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?