Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dziesięć tysięcy głosów pod petycją za rozwojem portu. Co dalej z handlem i żeglugą w Elblągu?

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Dziesięć tysięcy głosów pod petycją za rozwojem portu. Co dalej z handlem i żeglugą w Elblągu?
Dziesięć tysięcy głosów pod petycją za rozwojem portu. Co dalej z handlem i żeglugą w Elblągu? Przemyslaw Swiderski
10 tysięcy elblążan podpisało petycję popierającą dokapitalizowanie modernizacji miejscowego portu przez rząd - informuje wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka. Natomiast jeszcze dwa dni trwać będzie głosowanie w sprawie portu, którą zorganizowały władze miasta.

Majowy weekend wypełniły w Elblągu wydarzenia związane z miejscowym portem. Lokalny samorząd promował w czasie pikników głosowanie w ankiecie poświęconej przyszłej formie własności tego obiektu. Przypomnijmy, znalazły się w niej pytania o to, czy port w Elblągu, dziś należący do miasta, powinien pozostać we władaniu samorządu, czy zostać przekazany Skarbowi Państwa. Głosowanie w tym swoistym referendum ma potrwać do 7 maja.

- Mieszkanki i mieszkańcy, których spotykamy na ulicach Elbląga proszą nas: walczcie o ten port. Zależy nam, aby swoją opinię wyraziło jak najwięcej elblążan. Port to nasze dobro, nasz kapitał i gwarancja rozwoju. Nie pozwólmy sobie tego odebrać - podkreślał Jerzy Wcisła, senator Koalicji Obywatelskiej z Elbląga i apelował, by głosować za tym „co elbląskie”.

Tymczasem wiceminister aktywów państwowych, Andrzej Śliwka poinformował, że pod organizowaną przez niego petycją, popierającą rządową propozycję dofinansowania rozwoju portu, podpisało się już 10 tys. elblążan.

Przypomnijmy, o co chodzi w tej sprawie. Rząd proponuje 100 mln zł na modernizację elbląskiego portu. To jednak musiałoby pociągnąć za sobą zmiany w strukturze własności tego obiektu - co najmniej 51 proc. udziałów musiałby uzyskać Skarb Państwa. Dziś port jest zarządzany przez spółkę komunalną i władze miasta, z prezydentem Witoldem Wróblewskim (koalicja PSL/KO) uważają, że tak powinno pozostać.

W tle jest jednak sprawa budowy nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, przez przekop mierzei. Przypomnijmy, to właśnie ta inwestycja, za nieco ponad 2 mld zł, miała zapewnić rozwój elbląskiemu portowi (droga wodna ma być gotowa jesienią tego roku). By tak się jednak stało, obiekt musi przejść kompleksową modernizację.

Na liście prac są m.in. pogłębienie toru podejściowego, basenów portowych, umocnienie starych nabrzeży czy budowa tzw. obrotnicy - obiektu hydrotechnicznego, w którym statki wpływające do Elbląga wąskim kanałem, mogłyby się obracać. Witold Wróblewski i Jerzy Wcisła uważają, że modernizacja portu powinna być sfinansowana w ramach funduszy przeznaczonych na budowę przekopu. Przedstawiciele ministerstwa infrastruktury, Andrzej Adamczyk i Marek Gróbarczyk wykluczali jednak takie wyjście z przyczyn formalnych. - Rząd nie może inwestować na terenach należących do samorządu - tłumaczyli.

Stąd propozycja rządowa, związana z dokapitalizowaniem portu, ale i zmianami właścicielskimi obiektu. Władze miasta, w takiej formie ją odrzucają.

- Koalicja rządząca miastem nie chce przyjąć tej oferty, tylko dlatego, że została złożona przez ten rząd - zaznaczał Andrzej Śliwka. - Tymczasem nie ma znaczenia, kto będzie rządził, w kontekście możliwego rozwoju elbląskiego portu, uczynienia z niego IV portu RP, który miałby stać się ważną częścią gospodarki państwa - tłumaczył „Dziennikowi Bałtyckiemu” wiceszef MAP. Dodawał, że owe 100 mln zł byłoby dopiero początkiem rządowych inwestycji w port w Elblągu.

- Zyski z portu należą się elblążanom, a nie politykom z Warszawy - podkreśla Jerzy Wcisła, który ma niebawem stanąć do debaty poświęconej przyszłości elbląskiego portu, z wicewojewodą warmińsko-mazurskim, Piotrem Opaczewskim.

Dodajmy, jeszcze przed majówką portal wpolityce.pl przeprowadził sondaż poświęcony przyszłości portu w Elblągu. Na pytanie pracowni Social Changes „Czy według Pani/Pana władze Elbląga powinny przyjąć rządową ofertę zainwestowania 100 mln złotych w elbląski port?” twierdząco odpowiedziało 60 proc. badanych, 15 proc. było przeciw, a 25 proc. nie miało na ten temat zdania.

Badanie to zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) w dniach od 22 do 23 kwietnia 2023 roku, na panelu internetowym, na reprezentatywnej (pod względem: płci, wieku, wielkości miejsca zamieszkania) próbie mieszkańców Elbląga.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dziesięć tysięcy głosów pod petycją za rozwojem portu. Co dalej z handlem i żeglugą w Elblągu? - Dziennik Bałtycki

Wróć na elblag.naszemiasto.pl Nasze Miasto