Klub Miłośników Tramwajów w Elblągu wznawia działalność. Ta historia budzi podziw!

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
facebook PTTK Oddział Elbląg
Za facebookiem PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej informujemy (z wielką przyjemnością) o wznowieniu działalności przez Klub Miłośników Tramwajów. Klub działa w ramach elbląskiego PTTK.

- Klub Miłośników Tramwajów, po krótkim okresie wstrzymania swojej działalności, wznawia swoją aktywność na rzecz kultywacji długoletniej historii Tramwajów Elbląskich i nie tylko. Nowym Prezesem Klubu została Koleżanka Brygida Gawron - czytamy na facebooku elbląskiego PTTK.

Dzieje elbląskich tramwajów sa bardzo długie i chlubne... Sieć tramwajowa w Elblągu jest drugim w kolejności, najstarszym systemem tramwajów elektrycznych (po Wrocławiu), wprowadzonym na terenie obecnej Polski. Ich historia sięga 1895 roku. W XIX wieku rozbudowujące się w szybkim tempie miasto potrzebowało nowoczesnego transportu zbiorowego, dlatego w 1895, decyzją magistratu, powstały dwie pierwsze linie tramwajowe, które umożliwiły połączenie dzielnic mieszkalnych z centrum, dworcami i powstającymi zakładami pracy. W następnych latach sieć systematycznie rozwijano. Linie tramwajowe w Elblągu mają wąski rozstaw szyn – 1000 mm (identyczny rozstaw szyn posiadają tramwaje w Bydgoszczy, Łodzi, Toruniu i Grudziądzu).

Tak się rodziły

  • 22 listopada 1895 – uruchomienie dwóch pierwszych linii tramwajowych. Nr 1: Dworzec – Grunwaldzka – 3 Maja – 1 Maja – pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Studzienna – przystań nad rzeką Elbląg. Nr 2: pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Brama Targowa – Stoczniowa – Królewiecka – skrzyżowanie Dąbka/Teatralna;
  • 22 maja 1897 – uruchomienie linii nr 3: Stary Rynek – Stoczniowa – Królewiecka – Marymoncka – Bażantarnia (przedłużenie linii nr 2 do Dworca);
  • 1901–1905 – rozbudowa zajezdni przy ul. Szpitalnej;
  • 29 maja 1916 – przejazd tramwajem od dworca kolejowego do stoczni Schichaua cesarza Niemiec Wilhelma II;
  • 1927 – uruchomienie linii do ul. Obrońców Pokoju i do Saperów;
  • 1928 – otwarcie drugiej zajezdni przy ul. Browarnej;
  • 1 czerwca 1946 – wznowienie ruchu na pierwszej linii tramwajowej po wojnie (Dworzec – Grunwaldzka – 3 Maja – 1 Maja – pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Brama Targowa – Stoczniowa – Robotnicza – Browarna – Obrońców Pokoju);
  • 1 listopada 1946 – wznowienie ruchu na drugiej linii tramwajowej po wojnie (Bażantarnia – Marymoncka – Królewiecka – Stoczniowa – Brama Targowa – Stary Rynek – Kowalska – 1 Maja – grobla św. Jerzego – skrzyżowanie Bema/Mickiewicza);
  • 3 kwietnia 1947 – uruchomienie linii nr 3 (pl. Słowiański – 1 Maja – Traugutta – Górnośląska – cmentarz Agrykola).

Czy technologie niszczą psychikę dzieci?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na elblag.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie