Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kto i za ile zbuduje przekop Mierzei Wiślanej? Siedem ofert od firm

Tomasz Chudzyński
Kto i za ile zbuduje kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną? Miejsce przekopu jest już przygotowane do budowy
Kto i za ile zbuduje kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną? Miejsce przekopu jest już przygotowane do budowy Anna Olejniczak
Jak wygląda lista firm gotowych do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną? Ile będzie kosztował przekop? W środę 22 maja, w Urzędzie Morskim w Gdyni nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na realizację I etapu tej inwestycji.

W środę 22 maja, o godz. 11.15 w Urzędzie Morskim w Gdyni odbyło się otwarcie ofert w przetargu na budowę I etapu przekopu Mierzei Wiślanej.

W ciągu całego postępowania wpłynęło 7 ofert.

Budowę kanału na Mierzei Wiślanej zaoferowały następujące firmy:

  • Budimex Sa z kwotą 992 mln 528 tys. zł
  • Polbud-Pomorze (część kapitału chińskiego) z ofertą opiewającą na 1 mld 448 mln 939 tys. zł
  • Sinohydro Corporation Limited (przedsiębiorstwo z Chin) - oferta na 1 mld 105 mln 885 tys. zł
  • Energopol Szczecin SA z kwotą 1 mld 87 mln 912 tys. zł
  • China Harbour Engineering Company z ofertą opiewającą na 1 mld 71 mln 808 tys. zł
  • NV Besix SA (Belgia) - oferta w wysokości 992 mln 270 tys. zł

Jedna z firm (kapitał turecki) złożyła ofertę określoną w dokumentacji jako testowa i nie będzie zapewne brana pod uwagę w dalszym postępowaniu.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Ile będzie kosztować?

Rzeczywisty koszt planowanego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to jedno z najważniejszych pytań dotyczących tej inwestycji.

Szacunkowe wyliczenia Urzędu Morskiego w Gdyni mówiły, że budowa kanału żeglugowego w tzw. Nowym Świecie na Mierzei Wiślanej będzie kosztować 880 mln zł. Na pierwszy etap planowano wydać 718 mln zł (m.in. budowa głównego kanału).

Wyliczenia te podważali m.in. przedstawiciele opozycji, w tym senator PO Jerzy Wcisła z Elbląga, zwolennik przekopania mierzei. - Sam słyszałem opinię z Urzędu Morskiego w Gdyni, że 880 mln zł może kosztować tylko pierwszy etap budowy, czyli sam kanał żeglugowy, a przypomnieć należy, że całość została podzielona na trzy etapy - mówił Wcisła. - Zatem co będzie z pogłębieniem rzeki Elbląg, budową torów wodnych na Zalewie Wiślanym, nie mówiąc już o rozbudowie portu w Elblągu? Te wszystkie inwestycje również miały wejść w ramy przekopu. Dawałoby to nam zatem podwojenie kosztów budowy.

Jerzy Wcisła: Co będzie z pogłębieniem rzeki Elbląg, budową torów wodnych na Zalewie Wiślanym, nie mówiąc już o rozbudowie portu w Elblągu? Te wszystkie inwestycje również miały wejść w ramy przekopu. Dawałoby to nam zatem podwojenie kosztów budowy.

Według oceny Anny Stelmaszyk-Świerczyńskiej, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni ds. technicznych, która projekt przekopu mierzei zna od podszewki, może on wzrosnąć do 1,2 -1,3 mld zł.

- Przy ostatnich dużych przetargach odnotowaliśmy wzrost cen ofert w stosunku do kosztorysów inwestorskich w różnym stopniu - informowała Magdalena Kierzkowska. - Kwota, do jakiej mógłby ewentualnie wzrosnąć koszt budowy kanału, podana przez Annę Stelmaszyk-Świerczyńską, wynikała z wieloletniego doświadczenia przy prowadzeniu postępowań przetargowych w zakresie budowli hydrotechnicznych i była wyłącznie szacunkowa.

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

Przekop Mierzei Wiślanej. Kolejne terminy otwarcia ofert

Zaznaczmy, przetarg na budowę kanału został ogłoszony 31 grudnia 2018 r. Termin otwarcia ofert był przekładany czterokrotnie - pierwszy był wyznaczony na 7 marca tego roku, następnie datę przesunięto na kwiecień - najpierw na 15, a następnie na 25. Potem termin ustalono na 8 maja i ostatecznie na 22 maja.

Rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni podkreślała, że przekładanie terminu związane jest głównie z odwołaniami, jakie wpływały do Krajowej Izby Odwoławczej, instytucji pilnującej procedur przetargowych. Dodajmy, że też specyfikacja zamówienia była w czasie przetargu kilkakrotnie korygowana (m.in. po pytaniach zainteresowanych budową firm).

Jeszcze pod koniec kwietnia Urząd Morski nie miał żadnych ofert.

- Praktyka przetargowa pokazuje, że firmy bardzo często czekają ze złożeniem do ostatniej chwili - mówiła Magdalena Kierzkowska, rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni.

Budowa kanału żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną

Zaznaczmy, kanał żeglugowy przez mierzeję ma stanowić przejście z Zatoki Gdańskiej na polską część Zalewu Wiślanego. Droga ma w założeniu przyczynić się do zwiększenia towarowego przeładunku w porcie w Elblągu i przynieść rozwój turystyki jachtowej na całym akwenie.

Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kto i za ile zbuduje przekop Mierzei Wiślanej? Siedem ofert od firm - Dziennik Bałtycki

Wróć na elblag.naszemiasto.pl Nasze Miasto