Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port w Elblągu: Kto ma zapłacić za pogłębianie rzeki? Czy to tylko spór o 900 metrów?! ZDJĘCIA

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
Przemysław Świderski
Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości oraz lider rządzącej Polską Zjednoczonej Prawicy, jest od lat orędownikiem rozbudowy elbląskiego portu. Już za czasów piewszych rządów PiS (2005-2007) ugrupowanie to dążyło do przekopania Mierzei Wiślanej, co było najważniejszym elementem przywrócenia Elblągowi wolnego wyjścia na Bałtyk. Stało się tak ostatecznie 17 września 2022 roku. Wydawałoby się, że teraz nie ma już przeszkód do stworzenia z elbląskiego portu czwartego portu Rzeczypospolitej. Na drodze do tego ambitnego działania pojawiły się jednak przeszkody.

Lider PiS ostatni raz zapowiedział rozbudowę elbląskiego portu podczas wizyty w Ostródzie, tymczasem nie ma zgody co do wykonaniu ostatnich 900 metrów drogi wodnej - odcinka leżącego w granicach administracyjnych miasta. Prezydent Elbląga Witold Wróblewski przedstawił opinię prawną, z której, przynajmniej według niego, wynika, że powinien to zrobić Urząd Morski w Gdyni. Innego zdania po przeczytaniu tej samej opinii są jednak opozycyjni radni.

"Elbląg nie posiada kompetencji do zadań polegających na budowie, modernizacji lub utrzymaniu torów wodnych przepływowych w granicach portu morskiego Elbląg (...) Wydatkowanie środków budżetowych samorządu na ten cel może być rozpatrywane jako naruszenie dyscypliny finansów publicznych" - Witold Wróblewski zacytował na konferencji prasowej opinię prawną wydaną przez jednego z profesorów Uniwersytetu Warszawskiego.

Jak zauważają opozycyjni radni z Prawa i Sprawiedliwości jest to jednak tylko część opinii.

- W dalszej części możemy przeczytać, że powyższe uwagi nie dotyczą "kompetencji portu", a tak jest właśnie w tym konkretnym przypadku - mówi radny Rafał Traks. Zdaniem samorządowca, prezydent Wróblewski wybiórczo korzysta z cytowanej przez siebie opinii prawnej, opuszczając niewygodne dla obecnej władzy Elbląga fragmenty.

- Te 900 metrów, które trzeba pogłębić, znajduje się w obszarze akwenu portowego, więc to miasto powinno ponieść ciężar tej części inwestycji - zauważa radny Rafał Traks i dodaje: - Zaczynam mieć przekonanie graniczące z pewnością, że władze naszego miasta nie chcą rozwoju portu morskiego w Elblągu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na elblag.naszemiasto.pl Nasze Miasto