Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stacja Olsztyn Główny zostanie przebudowana. Koniec prac za trzy lata

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dzisiaj umowę z firmą Torpol na przebudowę układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. Torpol otrzyma też najprawdopodobniej zlecenie na budowę nowego dworca kolejowego w stolicy Warmii i Mazur.

– Realizujemy Krajowy Program Kolejowy o wartości 76 mld zł. To ponad 120 zadań inwestycyjnych po to, by tworzyć jak najlepszą kolej. Jedną z tych inwestycji jest , którą będziemy realizować praktycznie w centrum pięknego miasta Olsztyn, jest modernizacja stacji pasażerskiej Olsztyn Główny z elementami ruchu kolejowego. Celem jest poprawa dostępności, bezpieczeństwa, informacji – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie zostanie też podpisana umowa na budowę nowego dworca. Wtedy będziemy mieli komplet – dodaje wiceminister Bittel.

Przedmiotem umowy PKP PLK z Torpolem jest kompletna przebudowa układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. Wybudowane zostaną nowe, szersze i wyższe perony, które – z uwagi na skrajnię – zostaną nieco rozsunięte w stronę północną. Istniejące wiaty na peronach 2, 3 i 4 zostaną zachowane. Dodatkowo przy peronie 1 zostanie wybudowana dodatkowa krawędź peronowa. Oczywiście pojawi się nowa informacja pasażerska, a całość zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zostanie wybudowany nowy 140-metrowy tunel pod torami, który będzie szerszy i dłuższy – pasażerowie dojdą nim na Zatorze. Na ulicę Zientary-Malewskiej dostaną się za pomocą schodów zwykłych i windy. Perony i tunel będą połączone schodami zwykłymi, ruchomymi (góra-dół) oraz windami.

– Zostaną przebudowane nie tylko perony czy tory przy peronach, ale cała infrastruktura – grupa towarowa, grupa odjazdowa, nowoczesny system sterowania ruchem pociągów. Wspomnę o jeszcze jednym aspekcie: przejściu podziemnym na Zatorze. Jako dziecko wychowałem się przez 20 lat na Zatorzu. Już wtedy mówiło się, że takie przejście powstanie. Teraz wreszcie stanie się ono faktem – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Jak wyliczają przedstawiciele PKP PLK, wymienionych zostanie ok. 30 km torów, 116 rozjazdów. Docelowo za sterowanie ruchem kolejowym odpowiadać będzie LCS Olsztyn, które zastąpi istniejącą nastawnię z wielkim pulpitem kostkowym. LCS obejmie też nadzór nad innymi liniami i posterunkami.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na elblag.naszemiasto.pl Nasze Miasto