Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zapraszamy na wernisaż Retrospektywa

Andrzej Kostołowski
Fot. materiały prasowe
Centrum Sztuki Galeria EL i Stowarzyszenie Laboratorium Sztuki zaprasza na wernisaż wystawy prac Barbary Kozłowskiej RETROSPEKTYWA, która z powodu remontu Galerii EL, wyjątkowo odbędzie się w Klubie Krypta (w podziemiach Galerii EL).

Wystawa jest częścią projektu Elbląg konceptualny dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gminy Miasto Elbląg. Wernisaż odbędzie się w czwartek 2 grudnia 2010 o godzinie 18.00. Prace będzie można oglądać do 9 grudnia.

Wejście do Krypty przez teren Galerii EL bramą północną od ul. Wałowej.

Serdecznie zapraszamy!

Barbara Kozłowska urodziła się w 1940 roku w Tarnobrzegu. Od 1950 roku żyła i pracowała we Wrocławiu, gdzie ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych. Uczestniczka IV Biennale Form Przestrzennych Zjazd Marzycieli zorganizowanego w Elblągu w 1971 roku przez Galerię EL. Jedna z najbardziej reprezentatywnych postaci wrocławskiej awangardy. Zmarła we Wrocławiu w 2008 roku.

Choć była z wykształcenia malarką, w pierwszej fazie twórczości zajęły ją problemy przestrzenne i to zarówno w ukierunkowaniu na odczucia wielkich, globalnych relacji (z tego punktu widzenia za „przebudzenie” uznała swój pobyt nad Bajkałem w 1967 roku) jak i w konkretach barwnych rzeźb. Jakby połączeniem tych idei stały się jej efemeryczne dzieła projektowane w różnych miejscach na świecie, a zrealizowane tylko w kilku punktach Europy i USA w ramach „kosmicznego” projektu manifestującej się w czasie i przestrzeni „Linii granicznej”, oznaczonej inicjacyjnie w 1970 roku na plaży w Łazach jako linia stożków usypanych z piasku z dodatkiem kolorowych pigmentów. To ideowe otwarcie na świat, rejestrowane wykresami, przeźroczami i zdjęciami uznane zostało za wczesny w naszej sztuce przejaw konceptualizmu. W latach: 1972 do 1982 czyni Kozłowska ze swej pracowni alternatywną „Galerię Babel” – miejsce szczególnych ekspozycji i sporów o sztukę. I jest w tych działaniach wybitnie niekomercyjna oraz niepodległa wobec PRL-owskich instytucji.

W jej pracowni krystalizują się idee dokumentów czy indeksów „sztuki pojęciowej”, jak i różne przejawy nawiązań do całej przestrzeni galeryjnej roboczo określanych wówczas nazwą „environments", lecz w swojej wymienialności obiektów będących w pełni już instalacjami. W stanie wojennym i tuż po nim, wraz ze swym mężem Zbigniewem Makarewiczem, artystka jest zaangażowana w działalność kultury niezależnej i wystawia jedynie w miejscach autorskich lub czynnych w obrębie drugiego obiegu.

Specjalne miejsce w jej twórczości zajmują z jednej strony różne konceptualne próby konkretyzacji pojęć i matematycznych przekształceń, a z drugiej notacje egzystencjalne. Imaginatywnie użyte banalne obiekty (zwykłe kartki papieru, kostki pumeksowe, plastikowe butelki, zestawy belek, płyty paździerzowe) stawały się załącznikami do rozbudowania tych znaczeń, których w owych przedmiotach nie było, a które uruchamiała sama instalacja. Poza licznymi mikrointerwencjami łączącymi aranżacje przestrzenne i ich zmiany z udziałem widzów, artystka zaprezentowała dziesięć rozbudowanych performances. (...)

W 1991 roku w katalogu w galerii labirynt w Lublinie, opisywała swój paradoks widzenia rzeczywistości „zawsze w opozycji do siebie” i to, że „kiedy zrobi obrót, jej rzeczywistość jest w opozycji do niej”. Dlatego postawiła sobie postulat tworzenia sztuki będącej rzeczywistością jej samej, a nie tej, którą ona „napotyka naprzeciwko siebie”. Można stwierdzić, że w swych poszukiwaniach tezę tę w dużej mierze realizowała.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na elblag.naszemiasto.pl Nasze Miasto